Welkom

Herbalife Onafhankelijk Herbalife Distributeur - Van de Vel G. - Koralenhoeve 15 - 2160 Wommelgem

Gewicht Vs spiermassa

Gewicht Vs spiermassa

Gewicht vs. spiermassa: Wat is belangrijker voor gewichtsverlies?

Hoe vaak weeg je jezelf? Fluctueert het getal op de weegschaal zo vaak dat je teleurgesteld bent over je voortgang? Je actuele gewicht heeft veel te maken met hoeveel vet en spiermassa je in je lichaam hebt.

De media laten ons vaak denken dat een lager gewicht beter voor ons is, wat impliceert dat hoe minder je weegt, hoe gezonder je bent. Maar dat is niet waar. Gezondheid en welzijn kunnen niet simpelweg gemeten worden door naar een getal op de weegschaal te kijken.

Als mensen die regelmatig trainen het getal op de weegschaal zien toenemen, dan is hun eerste reactie vaak dat ‘spiermassa meer weegt dan vet’. Technisch gezien is dat echter niet juist. Een kilo spieren weegt precies evenveel als een kilo vet. Spieren nemen echter minder ruimte in het lichaam in beslag vergeleken met vet. Dat houdt in dat je er misschien dun uitziet, maar als je regelmatig traint en gewichten heft, dan zal je vaak meer wegen dan anderen zouden denken. Je lichaam bevat namelijk meer spiermassa en heeft een relatief laag percentage lichaamsvet.

Om je te helpen je beter te voelen over het getal op de weegschaal, moet je eraan denken
dat gewicht gewoon maar een getal is en eigenlijk niet zoveel betekent.

Vermijd de ‘weegschaal-blues’

Ontmoedigd raken is iets dat we allemaal willen voorkomen tijdens onze reis op weg naar een evenwichtig en actief leven. Negatieve gedachten kunnen erg ontmoedigend werken. Ik heb geleerd dat als iemand continu op de weegschaal kijkt, dat ertoe kan leiden dat hij of zij de nieuwe levensstijl al opgeeft voordat het lichaam ook maar de kans heeft gekregen om te reageren of aan te passen op de nieuwe gezonde gewoonten.

Stop niet met je gezonde reis

Stoppen omdat het getal dat je op de weegschaal ziet je niet bevalt, mag nooit een optie zijn. Het gaat erom dat je je lichaam leert kennen. Het is belangrijk een positieve benadering te kiezen om je lichaam te leren kennen. Als je je resultaten bijhoudt en niet zozeer vertrouwt op de weegschaal, dan zal dat je motivatie een boost geven om door te blijven gaan. 

Maak van veranderingen in je levensstijl geen snelle oplossingen

Het behouden van een gezonde lichaamssamenstelling vereist een totale focus op je levensstijl. Dit houdt onder andere in dat je uitgebalanceerde voeding neemt, regelmatig aan lichaamsbeweging doet (duurtraining, krachttraining en flexibiliteitstraining) en aan stressmanagement doet. Houd alle drie in gedachten als je je gezonde doelen kiest. Het is belangrijk te beseffen dat lichaamsbeweging niet gebruikt kan worden als vervanging voor slechte voeding. Er is heel veel lichaamsbeweging voor nodig om genoeg calorieën te verbranden om een verschil te maken in je gewicht. Zoek de tijd om balans in je leven te vinden, want dat is van essentieel belang om je te helpen op de goede weg te blijven.

Onthoud de doelen van lichaamsbeweging

Als je probeert je lichaamssamenstelling te veranderen, dan wil je geen gezonde spiermassa verliezen. Je wilt het verlies aan spiermassa dat vaak geassocieerd wordt met gewichtsverlies proberen te beperken. Het uitvoeren van spieropbouwende oefeningen en het consumeren van uitgebalanceerde en proteïnerijke voeding kan je helpen deze taak te volbrengen. 

Het werken aan een goede verhouding spiermassa helpt je kracht op te bouwen en zal je helpen fit te worden en niet alleen maar slank. Voor veel mensen betekent het realiseren van hun doelen zich gezond voelen en er goed uitzien in plaats van een lager getal zien op de weegschaal. Dit helpt hen om lichaamsbeweging in te passen in hun levensstijl en hun resultaten te beoordelen op hoe ze eruitzien en zich voelen. Ernaar streven lichaamsvet te verliezen, de dichtheid van spiermassa te verhogen, je taille dunner te maken en je complete uiterlijk en gevoel van welzijn te verbeteren is een veel beter doel dan je alleen maar richten op dat getal op de weegschaal.